lørdag, november 14, 2009

Efter dagevis af gråvejr og småregn, var det som om, der var lidt mere lys fra starten af i dag. Det blev dog kun en kortvarig fornøjelse, for regnen trak ind over os igen om eftermiddagen; helt som varslet af DMI.
Men inden da, nåede jeg på vandretur på Århus Havn. Målet var at se hvor langt man er kommet med byggeriet og udviklingen af den nye bydel på den tidligere containerhavn.
På vej ud så jeg til min overraskelse inspektionsskibet "Vædderen" ligge i flydedok, hvor den er ved at få en overhaling. Ekstra fotos : HER.
Den holder jo ellers til i farvandene omkring Færøerne og Grønland, hvor jeg har flere gange været med den som passager mellem Grønnedal og Narsarsuaq i forbindelse med arbejdet deroppe.
Pludselig sender man "Dalen" en tanke, og mindes de mange gode timer deroppe :)

Ambitionerne er store, når det gælder det ny byområde. Ligesom jeg har set med det ny havneområde i Hamburg, har Århus Kommune netop oprettet en god hjemmeside om hele havneprojektet. Besøg den : HER.
Efter mange lokale tovtrækkerier så det ud til endelig at rykke derude, men så kom den økonomiske krise og spændte ben for udviklingen, og den forventede byggeaktivitet er gået lidt i stå.
Det første og eneste byggeri på nuværende tidspunkt er "Z-Huset", der nu har fået etableret den kommende parkringskælder. Siden sidst jeg var forbi, er området blevet åbnet mere op, og der er blevet bygget en udstillingspavillion for "Z-Huset".
På containerhavnen er byggegrundene blevet opdelt af et kanal system, der allerede er forberedt og kun mangler at blive udgravet. Samtidig er ydermolen blevet ombygget hele vejen rundt.
Situationen på hele området kan ses på luftfoto via Z-Huset´s hjemmeside.
Jeg håber det fremover bliver muligt at komme nær aktiviterne og kigge med, når tingene sker.