torsdag, august 28, 2008

Tur til kysten ved mundingen af Horsens Fjord :) :)
Først oppe til morgen. Spise morgenmad, smøre et par ama´r madder til madkassen og lave kaffe til thermokanden og så afsted med rygsæk og fiskegrejer. Jeg skulle med et par busser og med lidt tid og tålmodighed nåede jeg ned til Snaptun.
Herfra er der tyve minutters gang ud til pynten, Hundshage, og skoven med Jensgård Klint, der står ud mod Kattegat. En ægte naturperle :)
Se det hele fra oven : HER. Ekstra fotos fra turen : HER.

Det særlige landskab der er omkring Horsens Fjord, med småøerne, de lave vande og det rige dyreliv, har været opholdssted for mennesker siden stenalderen.
I jægerstenalderen var vandstanden tre meter lavere end i dag, og derfor er rigtig mange bopladser oversvømmet.
Beviserne på deres eksistens dukker især op de steder, hvor havet nedbryder kysten. I dag fandt jeg denne lille flintekniv.

Lige syd for Hundshage er der en strækning af klinten, som nedbrydes meget hurtigt, og her falder træerne i vandet med jævne mellemrum.
Flere steder er der helt friske skred, og her står klintens jord og gruslag som tydlige farvede bånd og fortæller en geologisk historie, der går flere tusind år tilbage.

Jeg har gået tur i området flere gange før i forbindelse med turene til Hjarnø, men det er første gang jeg skulle afprøve strækket med fiskestang.
Der er kraftige strømforhold omkring pynten, og med et mindre stenrev i forlængelse ud derfra, er det en oplagt fiskeplads.
Dagens resultat : Fire fine ørreder på mellem 1 og 2 kg.